Porównaj (0)

Odżywka białkowa zamiast posiłku?

Odżywka białkowa zamiast posiłku?

O odżywkach w świecie sportowców (ale nie tylko sportowców!), mówi się dużo. Są łatwe w przygotowaniu, dostarczają łatwoprzyswajalnych i pełnowartościowych protein oraz mają pyszny smak, a także są ogólnodostępne! Czy jednak mogą zastąpić normalny posiłek?

Czym właściwie są znane wszystkim odżywki białkowe? To najwygodniejsze źródło białka! Dlaczego? Ponieważ poza tym, że są lekkostrawne, a nasz organizm łatwo je przyswaja, mogą w pojedynczej porcji dostarczyć nam sporą dawkę tego ważnego makroskładnika, cennego szczególnie dla osób trenujących.

Na rynku dostępny jest szereg odżywek białkowych różniących się nie tylko smakiem, ale również źródłem, z którego są pozyskiwane. Do najpopularniejszych zaliczamy WPC, czyli koncentrat białek serwatkowych oraz izolat białka serwatkowego - WPI. Ponadto, równie dużą popularnością cieszą się kazeina, dzięki wysokiej wartości biologicznej, jak również WPH - hydrolizat białka serwatkowego, otrzymywany dzięki hydrolizie, która długie łańcuchy peptydowe rozbija na krótsze, łatwiejsze do strawienia.

Wyżej wymienione stanowią pochodne białek mleka, podczas gdy istnieją również białka pochodzenia roślinnego. To świetny wybór zwłaszcza dla alergików i wegan! Wśród nich najbardziej znanymi, cieszącymi się popularnością są białka ryżowe, konopne oraz pszeniczne, a także izolat białka sojowego. Jednak ani ich wartość biologiczna, ani nawet smak nie dorównują odżywkom białkowym opartym na białkach mleka.

Czy jednak warto zastępować nimi posiłek? I tak, i nie. Co to znaczy? Odżywki są produktami, które organizm trawi szybko, co oznacza, że na krótko po ich spożyciu znowu będziemy głodni. Pod względem wartości, takie białko nie odstaje od np. porcji mięsa, jednak to właśnie mięso zasyci nas na dłużej. Dlatego odżywki białkowe jako tako odrębnego posiłku stanowić nie powinny, ale jako dodatek do porannego omletu czy płatków owsianych sprawdzą się doskonale!

Reasumując, odżywki białkowe to pełnowartościowe produkty, którymi śmiało możemy wspierać naszą dietę, zwłaszcza jeśli jesteśmy osobami aktywnymi fizycznie, a więc i nasze zapotrzebowanie na podaż tego składnika jest większe. Należy jednak pamiętać, że jest to jedynie dodatek do diety, a nie jej kluczowy element, dlatego odżywka białkowa nigdy nie powinna stanowić substytutu sytego posiłku.

Zostaw swój komentarz

* Nick:
* E-mail: (Nie publiczny)
   Strona www: (Strona internetowahttp://)
* Komentarz:
Kod obrazka