Porównaj (0)

Rozgrzewka ważnym elementem treningu

Rozgrzewka ważnym elementem treningu

Rozgrzewka stanowi nieodłączny element treningu, jednak jest również częścią, o której zapominamy najczęściej lub co gorsza, celowo ją ignorujemy. To wielki błąd! Osoby trenujące często są znudzone jej wykonywaniem, podczas gdy jest ono niezbędne, by rozgrzać mięśnie i pobudzić organizm przed nadchodzącym wysiłkiem.

Rozgrzewka skutecznie rozrusza nasz organizm, zwiększa ukrwienie mięśni oraz ich pobudliwość, sprawia, że stają się one elastyczne i gotowe do pracy z obciążeniem. Wzrasta także efektywność treningu. Jednak nie wystarczy wykonać jedynie kilku pajaców. W aspekcie intensywności rozgrzewka powinna być adekwatna do części właściwej treningu.

A jak powinna wyglądać? Cóż, powinna mieć odniesienie do ćwiczeń, które będziemy wykonywać po niej. Dlatego inaczej będzie wyglądać rozgrzewka przed joggingiem, treningiem na pływalni czy pracą z obciążeniem na siłowni.

Na początku dobrze jest przez ok. 5-7 min potruchtać na bieżni, by następnie przejść do ćwiczeń zwiększających zakres stawów, czyli tzw. mobility. Do wykonania tej części rozgrzewki przydadzą się gumy, wałki, piłki lacrosse (w wypadku ich braku możemy wykorzystać wałek kuchenny oraz inne niewielkie piłki np. tenisowe), zaś wariacji ćwiczeń jest naprawdę cała masa. W skrócie, to ugniatanie, rollowanie, masowanie mięśni, które zaleca się wykonywać nie tylko przed treningiem, ale każdego dnia, nawet podczas pracy np. za biurkiem!

Po mobility, czas na ruchy wielostawowe. Dopiero po nich możemy nieco ukierunkować naszą rozgrzewkę pod rodzaj zaplanowanego treningu np. jeśli to dzień nóg, możemy dorzucić kilka wykroków i przysiadów, jeśli w planach mamy trening górnych części ciała, wykonajmy ćwiczenia zbliżone do tych właściwych, jednak bez obciążenia.

A ile powinna trwać taka rozgrzewka? Cóż, to sprawa bardzo indywidualna. Na początku możemy pilnować, by trwała przynajmniej 7-10 minut, jednak z czasem sami będziemy czuć, kiedy nasze ciało będzie rozgrzane i gotowe do ciężkiej pracy. Ważne, aby nigdy nie zaniedbywać tej części.

Skutkami braku stosownego rozgrzania oraz uelastycznienia mięśni i stawów przed dużym wysiłkiem są kontuzje i niska efektywność treningu. Bez wcześniej wykonanej rozgrzewki możemy odnieść wrażenie, że nasze ruchy są wolne i ociężałe, nie mamy siły na więcej, co skutkuje słabym treningiem...

Podsumowując, rozgrzewka to część, której pomijać NIE MOŻEMY! Jest tak samo ważna jak część właściwa treningu, a może nawet ważniejsza! Dlaczego? Bo bez niej ciężko o udany trening. To oraz kwestia zabezpieczenia naszych mięśni przed kontuzją czynią rozgrzewkę elementem obowiązkowym, którego ignorować nie wolno.

Zostaw swój komentarz

* Nick:
* E-mail: (Nie publiczny)
   Strona www: (Strona internetowahttp://)
* Komentarz:
Kod obrazka