Porównaj (0)

Witamina D

Witamina D

Z licznych badań wynika, że znaczenie witaminy D w naszej diecie jest bardzo ważne. Okazuje się bowiem, że jej właściwości są znacznie szersze niż początkowo sądzono. Niestety wielu z nas cierpi na jej niedobór. Rozpatrzmy zatem ten problem.

Witamina D ma wiele właściwości, o których niekoniecznie wszyscy wiedzą. Oczywiście, wpływa na stan zębów i kości, ale to wielkie umniejszenie jej znaczenia w naszym organizmie. Witamina D istotnie wpływa na funkcjonowanie układu odpornościowego, ponadto stanowi prohormon, który w pewnym stopniu reguluje aktywność innych hormonów np. testosteronu.

Deficyt witaminy D wiąże się z licznymi zaburzeniami, których natężenie zależy od wartości niedoboru. Mogą być one błahe albo bardzo poważne. Do najczęstszych należą: obniżenie odporności i skłonność do infekcji, wzrost ryzyka rozwoju chorób nowotworowych oraz autoimmunizacyjnych, wzrost ryzyka otyłości i cukrzycy typu II, zwiększenie ryzyka zachorowań na choroby układu krążenia i wiele innych.

Witaminę D możemy pozyskiwać z pożywienia oraz dzięki ekspozycji na działanie promieniowania UV. Zwłaszcza to drugie może pokryć 100% naszego dziennego zapotrzebowania na ten związek. Jednak nie o każdej porze roku mamy szansę korzystać z działania słońca. Wówczas w miesiącach jesienno-zimowych zaleca się suplementację. Niestety w pożywieniu występuje bardzo mała, niemal znikoma ilość witaminy D. To kolejny powód, dla którego warto pomyśleć o zakupie tej witaminy w aptece.

W obiegowej opinii coraz częściej słyszy się, że witaminę D należy przyjmować wraz z witaminą K2. Cóż, nie jest to wymóg konieczny, ale ma swoje racjonalne uzasadnienie. Sformułowano bowiem hipotezę jakoby oba te związki oddziaływały w sposób różny na te same białka. Co więcej, wysoka podaż witaminy D ma prowadzić do pewnej nierównowagi, którą niweluje udział witaminy K2.

I na koniec. Czy witaminę D można przedawkować? Oczywiście, nadmiar tego związku, jak wszystko ma swoje skutki uboczne. Przedawkowanie prowadzi do gromadzenia się wapnia w tkankach m.in. w sercu, ale też tętnicach i nerkach. Skutkuje to zaburzoną pracą serca i ośrodkowego układu nerwowego. Nadmiar witamy D może być groźny również dla kobiet w ciąży, ponieważ powoduje deformacje płodu, a nawet choroby kości u noworodków.

Reasumując, nie należy doprowadzać do niedoborów witaminy D - to pewne. Ma to swoje skutki w obrębie funkcjonowania naszego organizmu. Określenie u lekarza stosownej dawki to doskonały pomysł, żeby zadbać o właściwą podaż i nie przesadzić. Niestety, to co dobre też potrafi szkodzić, jeśli nie stosujemy tego z głową!

Zostaw swój komentarz

* Nick:
* E-mail: (Nie publiczny)
   Strona www: (Strona internetowahttp://)
* Komentarz:
Kod obrazka