Wolne ciężary vs maszyny vs trening z własnym ciężarem ciała - Co lepsze?

 (90)    (0)    0

  Baza wiedzyDopingZdrowieTreningSuplementacjaDietaRankingi  

Jednym z podziałów treningu siłowego jest jego rozróżnienie w oparciu o sprzęt użyty do ćwiczeń. Bez względu na to co mówią inni, każdy z wymienionych rodzajów ćwiczeń może Ci służyć lub nie. Wszystko zależy od tego, jakie jest Twoje zaawansowanie i cel.

.

Warto podkreślić, że pewne ćwiczenia są zdecydowanie lepsze dla pewnych grup osób, a inne nie. Mają na to wpływ czynniki tj doświadczenie, preferencje treningowe, budowa ciała, genetyka oraz cel, jaki planujesz osiągnąć. Jakie są zalety i wady poszczególnych rodzajów treningów?

.

Najbardziej podstawowym podziałem jest:
>> trening z użyciem wolnych ciężarów
>> trening na maszynach
>> trening z użyciem własnego ciała

.

Trening w wolnymi ciężarami

Wolne ciężary to ćwiczenia, w których opór zapewniają sztangi, hantle lub dowolny inny przedmiot poruszający się swobodnie. Do wolnych ciężarów możemy zaliczyć: sztangi, hantle, czy kettlebell. Zasadniczo, jeśli przenosisz jakąś wagę (jak sztangę lub hantle) z punktu A do punktu B, to te obciążenie swobodne jest wspierane wyłącznie przez Ciebie. Tak więc jesteś zmuszony, by zachować równowagę zarówno sprzętu, jak i całego ciała.

.

Zalety wolnych ciężarów

Całkowicie naturalny ruch. Wolne ciężary sprawiają, że poruszasz się w zakresie ruchu, który jest całkowicie naturalny dla Twojego ciała przy maksymalnym zakresie. Nie jesteś niczym ograniczony ani umieszczony w jakiejkolwiek pozycji, która może być dla Ciebie niedogodna.

Korzysta z dodatkowych mięśni. Podczas korzystanie ze sztang lub hantli w pełni kontrolujesz masę i stabilizujesz cały ruch, dlatego używasz mięśni głębokich, których zwykle nie używasz podczas ćwiczeń na maszynach. Dodatkowo np. podczas wyciskania sztangi, pracuje nie tylko klatka piersiowa i barki, ale również brzuch, nogi oraz mięśnie pleców.

Funkcjonalność. Ćwiczenia, które wykonujesz pozwalają naśladować naturalne ruchy, które wykonujesz w codziennym życiu.

Idealny do użytku domowego. Jeśli chcesz wykonać trening siłowy w domu, to hantle, sztanga oraz ławka są wszystkim czego potrzebujesz, aby wykonać dziesiątki różnych ćwiczeń w domu.  

.

Wady wolnych ciężarów

Zwykle trudniejsze na początku. Zwłaszcza w porównaniu do maszyn (i w mniejszym stopniu do ćwiczeń z użyciem ciężaru własnego ciała). Dla osób początkujących nauka techniki może być nieco trudniejsza niż w przypadku np. treningów przy użyciu maszyn.

Większe potencjalne ryzyko obrażeń. Istnieje ryzyko urazu podczas każdego rodzaju ćwiczeń, ale w przypadku wolnych ciężarów jest ono potencjalnie wyższe niż w przypadku innych ćwiczeń.

.

Trening z użyciem ciężaru własnego ciała

Ćwiczenia z użyciem ciężaru własnego ciała to trening, w którym opór zapewnia własna masa ciała. Zamiast przesuwać sztangę lub hantlę z punktu A do punktu B, tak jak przy ćwiczeniach z wolnymi ciężarami, to omawiane ruchy wymagają przeniesienia własnego ciała z punktu A do punktu B. Niektóre typowe przykłady obejmują pompki, podciąganie, brzuszki, wyroki.

.

Zalety ćwiczeń z użyciem ciężaru własnego ciała

Całkowicie naturalny ruch. Pozwala poruszać się w zakresie ruchu, który jest całkowicie naturalny dla Twojego ciała. Nie jesteś niczym ograniczony ani umieszczony w jakiejkolwiek pozycji, która może być dla Ciebie problemowa.

Korzysta z dodatkowych mięśni. W pełni kontrolujesz wagę, którą stanowi Twoje ciało. Stabilizujesz cały ruch, dlatego używasz różnych mięśni, które często podczas treningów siłowych nie są używane.
Niezwykle funkcjonalny. Ćwiczenia na ciele pozwalają naśladować naturalne ruchy, które wykonujesz w codziennym życiu.
Dostępność i użyteczność. Trening ten nie jest kosztowny i możesz go wykonywać w każdym miejscu. Oszczędzasz czas na dojazdy na siłownię, czy basen. I nie musisz wydawać pieniędzy na karnet na siłownię. Jedyne w co warto zainwestować, to drążek do podciągania.

.

Wady treningów z użyciem ciężaru własnego ciała

Czasami zbyt trudne/niemożliwe. Dla niektórych osób (szczególnie dla początkujących i osób z nadwagą) ćwiczenia tj podciąganie, są niezwykle trudne, a w niektórych przypadkach wręcz niemożliwe. Przy wolnych ciężarach lub maszynach, jeśli borykasz się z nadwagą, możesz po prostu zmniejszyć ciężar. W przypadku ćwiczeń z użyciem własnego ciała… Nie od razu. Wprawdzie istnieją sposoby na obejście tego problemu, ale to temat na odrębny artykuł.

.

Trening z użyciem maszyn

Trening na maszynach to ćwiczenia, podczas których Twoje ciało porusza się po ustalonej ścieżce, z wagą (i zwykle całym ruchem) ustabilizowanym przez maszynę. W przypadku maszyn, zamiast przenoszenia określonej wagi z punktu A do B, trzymasz uchwyty przyczepione do ciężaru i to je przenosisz z jednego miejsca na drugie.

.

Zalety ćwiczeń na maszynach

Zwykle łatwiej się uczyć i robić. Korzystanie z maszyn jest bardzo proste. Wystarczy usiąść, złapać za uchwyty i przesuwać w odpowiednim kierunku. Szczególnie w przypadku początkujących jest to najłatwiejsza forma ćwiczeń do nauki.

Czasami może być bezpieczniejsza. Podczas doznania jakiegoś urazu bezpieczniej jest wykonywać trening z maszynami. Istnieje mniejsze ryzyko obrażeń w porównaniu z dwoma poprzednimi typami treningów. Maszyny są przeznaczone dla osób, które potrzebują szczególnej izolacji danego mięśnia.

.

Wady ćwiczeń na maszynach

Nienaturalna ścieżka ruchu. Ustalona, ​​nienaturalna ścieżka ruchu zmusza Cię do pozycji, która nie będzie odpowiednia dla wszystkich osób. Nie każda maszyna jest regulowana, a wykonywanie ćwiczeń na niedopasowanym sprzęcie nie jest skuteczne i może prowadzić do urazów oraz utrudniać rozwój mięśnia, nad którym pracujesz. W  najgorszym razie spowoduje uszkodzenie, w postaci dysfunkcji albo przykurczów.

Najmniej funkcjonalny typ ćwiczeń. Niewiele maszyn odzwierciedla naturalne ruchy wykonywane w życiu codziennym.

Nie wykorzystuje dodatkowych mięśni. Podczas gdy trenujesz lub pracujesz nad docelowym mięśniem i przenosisz ciężar (lub w tym przypadku uchwyty) z punktu A do punktu B, cały ruch jest stabilizowany przez samą maszynę, a zatem uniemożliwia korzystanie z różnych mięśni stabilizujących.

Nie nadaje się do użytku domowego. Maszyny są drogie, zajmują najwięcej miejsca i są najmniej użyteczne (jedna maszyna jest zwykle w stanie wykonać tylko jedno ćwiczenie, podczas gdy przy pomocy sztangi lub hantli możesz ich wykonać dziesiątki).

 (90)    (0)    0

Your comment has been sent successfully. Thanks for comment!
Zostaw komentarz
Captcha
Facebook comments