Dobry probiotyk - definicja, wybór, właściwości. Suplement czy lek?

 (48)    (0)    0

  ZdrowieSuplementacja  

W ostatnim czasie probiotyki zyskały na popularności. Te żywe organizmy zostały uznane za zapewniające wszelkiego rodzaju korzyści zdrowotne związane z funkcjonowaniem jelit, wydolnością sportową oraz odpornością organizmu [1,2]. Wybór odpowiedniego probiotyku powinien być szczególnie istotny ze względu na to, że ta grupa produktów zawiera żywe organizmy.

.

Probiotyki - rola w funkcjonowaniu organizmu

Jelita zawierają bakterie, które są zdolne do kolonizowania się w naszym organizmie. Wiele z nich uważa się za przyjazne dla zdrowia. Ich funkcje obejmują przekształcanie błonnika w krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, syntezę niektórych witamin i wspomaganie układu odpornościowego [3].

Definicja probiotyków brzmi: “żywe drobnoustroje, które podane w odpowiedniej ilości wywierają korzystny wpływ na zdrowie gospodarza. [1]. Zasadniczo probiotyki są mikroorganizmami, które zapewniają korzystne efekty, gdy konsumujesz je we właściwych ilościach.

Probiotyki mogą być spożywane w postaci:

- leków/suplementów,
- sfermentowanych produktów, takich jak kiszona kapusta, kefir czy jogurt.

Nie należy ich mylić z prebiotykami, które są naturalnymi składnikami diety. Prebiotykiem może być skrobia, błonnik pokarmowy lub inny dodatek do żywności (w formie suplementów diety), będący źródłem pożywienia dla bakterii żyjących w okrężnic. Są to substancje stymulujące, nietrawione w przewodzie pokarmowym [4].

.

Dobry probiotyk - cechy idealnego probiotyku

Dobra bakteria to idealna bakteria, która jest całkowicie bezpieczna dla organizmu oraz wywiera na niego korzystny wpływ. Powinna cechować ją odporność na działania kwasu żołądkowego oraz soków trawiennych. Idealny probiotyk powinien zawierać bakterie, które mają dobrą przyczepność (właściwości adhezyjne). Spożyte drobnoustroje powinny się przyczepiać do nabłonka jelita i spełniać tam swoją rolę przez jakiś czas. Nie mogą kolidować z innymi lekami, czyli np. powinny być odporne na działanie antybiotyków [5].

Czy jesteśmy w stanie określić, które probiotyki zawierają idealne szczepy bakterii. Z przykrością stwierdzam, że bez dostępu do laboratorium oraz fachowej literatury, to niemożliwe.

.

Dobry probiotyk to lek czy suplement diety?

Na probiotyku leku widnieje informacja o minimalnej ilości żywych bakterii, które znajdują się w produkcie do końca daty ważności. W suplementach diety nie podaje się tej informacji. W lekach probiotycznych wszystkie szczepy są dokładnie nazwane, a w przypadku suplementów diety niektórzy producenci nie określają nawet składu danej tabletki (!). Mieszanka bakterii dostępnych w lekach jest przebadana i ma udowodnione działanie. W przypadku suplementów diety, nawet jeśli znajduje się szczep o udowodnionym działaniu, to nie ma gwarancji, że jest go na tyle dużo, by zadziałał.

Jednak… Lek nie jest substancją odpowiedzialną za wszystkie dolegliwości. Za suplementami diety przemawia to, że coraz więcej nowo odkrytych szczepów rejestruje się właśnie jako suplementy diety. Jest to szybka, wygodna i tania forma dla producentów. Niestety dla kupujących to równoznaczne z brakiem gwarancji na kupno “działających” i sprawnych bakterii [5].

.

Wybór dobrego probiotyku wśród suplementów diety

Jak odróżnić dobry suplement diety od bubla? Oto kilka złotych rad i wskazówek, na które powinieneś zwracać uwagę, wybierając probiotyczny suplement diety.

.

#1 Konkretny szczep - nazewnictwo bakterii w probiotykach

Gatunki bakterii są rozumiane nieco inaczej, bardziej płynnie niż gatunki roślin czy zwierząt. Bakterie często ulegają mutacji i są zdolne do wymiany materiału genetycznego. Skracając, liczą się nie gatunki, a szczepy [2]. Szczepy mają swoje specjalne nazewnictwo:

Rodzaj + gatunek + oznaczenie cyfrowo-literowe

Przykład:

prawidłowo: Streptococcus thermophilus FP4, nieprawidłowo: Streptococcus thermophilus
prawidłowo: Bifidobacterium bifidum BB01, nieprawidłowo: Bifidobacterium bifidum

Brak informacji o pełnym nazewnictwie bakterii utrudnia robienie przeglądów. Producenci, u których można znaleźć informację o poszczególnych szczepach bakterii w probiotykach to m.in. Hepatica, Aliness, Myvita Silver, Salvum.

.

# 2 Przebadane probiotyki

Staraj się wybierać gatunki przebadane klinicznie i obserwuj, czy rzeczywiście działają. W przypadku leków probiotycznych mamy tę pewność, że ich kombinacja jest odpowiednio dobrana, w przypadku suplementów jesteśmy pozbawieni takiej pewności. Dodatkowo nawet, jeśli dany szczep i kombinacja są odpowiednie, to nie mamy 100% pewności, ile szczepów znajduje się w danej tabletce [5].

.

# 3 Suplementy probiotyczne o największej zawartości szczepów

Dlatego… wybieraj suplementy o możliwie największej zawartości szczepów bakterii. Probiotyki są zwykle mierzone w jednostkach tworzących kolonie (CFU). Dzienna porcja powinna wynosić co najmniej 10 miliardów [2].

Niektóre probiotyki mogą być skuteczne w dawkach 1-2 miliardów CFU dziennie, podczas gdy inne mogą wymagać co najmniej 20 miliardów CFU, aby osiągnąć pożądane efekty. Przyjmowanie bardzo wysokich dawek nie powoduje szkód. W jednym z badań uczestnikom podawano 1,8 biliona CFU dziennie! Podczas badania nie zanotowano dodatkowych korzyści wynikających z przyjęcia tak dużej dawki bakterii [6].

Co ważne, naukowcy wciąż nie wiedzą wszystkiego o probiotykach. Przeprowadzono już wiele badań, jednak wciąż wiele pozostaje do odkrycia. 

.

Źródła:

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24912386
[2] https://www.damianparol.com/probiotyki-w-sporcie/
[3] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0092867412001043
[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25824997
[5] https://pantabletka.pl/probiotyk-lek-i-suplement/
[6] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19007054

 (48)    (0)    0

Your comment has been sent successfully. Thanks for comment!
Zostaw komentarz
Captcha
Facebook comments