Dieta alkaliczna (zasadowa) - Na czym polega? Co można jeść? Jakie są korzyści i zagrożenia?

 (391)    (0)    0

  ZdrowieDieta  

Panuje moda na dietę alkaliczną. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się wysoce kontrowersyjnym zasadom tej diety i zastanowimy się, czy rzeczywiście jest ona bezpieczna i skuteczna z naukowego punktu widzenia.

.

Co to jest dieta alkaliczna? Na czym polega?

.

Dieta alkaliczna opiera się na teorii, że można zmienić równowagę pH organizmu, poprzez stosowanie diety. Obecnie nie ma dowodów potwierdzających słuszność tego stwierdzenia.

.

Zwolennicy diety twierdzą, że ze względu na spożywanie przez nas dużej ilości produktów pełnych konserwantów oraz chemii, ciągle jesteśmy narażani na zakwaszanie naszego organizmu. To z kolei przyczynia się do zapalenia stawów, osteoporozy, chorób nerek oraz wątroby, a nawet raka.

.

Co jeść na diecie zasadowej, a czego jeść nie wolno

.

Dieta alkaliczna opiera się na zachowaniu równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie. Zakłada, że pH powinno wynosić 7,35-7,45, a posiłki w ciągu dnia powinny się składać w 80% z produktów zasadotwórczych. Wykluczeniu podlegają mięso, pszenica oraz inne zboża, cukier rafinowany, produkty mleczne, kofeina, alkohol, szkodliwe tłuszcze oraz inna przetworzona żywność.

.

Na diecie zasadowej zaleca się jedzenie dużych ilości zielonych warzyw (surowych lub gotowanych), owoców cytrusowych, kiełków roślinnych, ziaren, pestek, orzechów - migdałów, dyni, słonecznika oraz orzechów laskowych.

.

Dieta alkaliczna a pH

.

Dieta została stworzona z myślą o zapobieganiu kamieni nerkowych oraz infekcji moczowych, gdyż pH naszego moczu zmienia się w zależności od tego, co jemy, jednak nie ma dowodów sugerujących, że dieta zmienia pH reszty naszego ciała. PH krwi jest ściśle regulowane przez pracę naszych nerek i nie ma na nią wpływu sposób naszego odżywiania.

.

Alkaliczny plan żywienia wzbudził kontrowersje w ciągu ostatnich kilku lat, szczególnie że twórca diety zasadowej Robert O Young trafił do więzienia za działania bez licencji i wykształcenia medycznego.

.

Brytyjska organizacja charytatywna Cancer Research UK uważa, że nie ma dowodów potwierdzających, że dieta może wpływać na pH organizmu oraz zmniejszać ryzyko zachorowania na raka.

.

NHS odradza rezygnowanie z całych grup żywności, jak sugerują niektóre wersje diety. Popiera zalecenia dotyczące spożywania większej ilości owoców i warzyw oraz ograniczenia w spożyciu cukru i alkoholu, które są zgodne z aktualnymi wskazaniami dotyczącymi zdrowego odżywiania.

.

Czy dieta alkaliczna działa?

.

Założenie, że stosowanie diety alkalicznej wpływa na utrzymanie bądź przywrócenie optymalnego pH krwi jest wadliwe. Dzieje się tak dlatego, że nasze ciała są zaprojektowane w taki sposób, by utrzymywać pH na stałym, lekko zasadowym poziomie.

.

Dieta alkaliczna na odchudzanie?

.

Dieta zasadowa jest skierowana również dla osób, chcących schudnąć. Redukcja mięsa, zamiana tłuszczu, przetworzonej żywności, rafinowanych cukrów, kofeiny oraz alkoholu na owoce, warzywa, orzechy, nasiona oraz wodę pitną, bez wątpienia, spowoduje utratę wagi.

.

Korzyści wynikające ze stosowania diety alkalicznej

.

Ten sposób odżywiania może również przynieść dodatkowe korzyści. Obfite spożywanie pokarmów roślinnych poprawia równowagę potasu i sodu, co przyczynia się do kontrolowania ciśnienia krwi oraz może wpływać korzystnie na zdrowie serca.

.

Jeśli chodzi o dowody potwierdzające inne korzyści zdrowotne, takie jak łagodzenie bólu mięśni i pleców, w chwili obecnej prowadzone są badania naukowe starające się potwierdzić takie twierdzenia.

.

Zagrożenia wynikające ze stosowania diety alkalicznej

.

Zwolennicy diety alkalicznej twierdzą, że jest ona korzystnym sposobem odżywiania dla osób z przewlekłymi chorobami, w tym dla osób cierpiących na nowotwory. Do tej pory jednak tego nie udowodniono. Przypuszcza się, że dieta alkaliczna może nawet zaszkodzić pacjentom chorym na raka.

.

Uważa się, że spożywanie dużej ilości warzyw i owoców chroni przed osteoporozą oraz sprawia, że nasze kości są silniejsze, ze względu na wysoką zawartość potasu oraz niższe poziomy białka zwierzęcego o kwaśnym pH.

.

Jednak...dotychczasowe dowody są niespójne, a badania obejmujące analizę diety alkalicznej wykazały, że u osób starszych ograniczenie spożycia białka zwierzęcego może przyczyniać się do częstszych złamań oraz chorób kości.

.

Wycinanie całych grup żywności z diety, takich jak produkty mleczne, może prowadzić do niedoborów żywieniowych. Aby rozwiązać ten problem, osoby będące na diecie alkalicznej muszą znaleźć alternatywne źródła pożywienia oraz dbać o to, aby uniknąć niedoborów składników odżywczych tj wapń, witamina A i D.

.

Jakie są długoterminowe skutki diety alkalicznej?

.

Długoterminowe skutki diety alkalicznej będą się różnić w zależności od wersji przyjętej diety. Surowy plan odżywiania, który eliminuje zboża, produkty mleczne i pokarmy dla zwierząt może stanowić niebezpieczeństwo dla naszego zdrowia.

.

Niewiele jest badań, potwierdzających słuszność przyjętych w tym artykule stwierdzeń dotyczących pozytywnego wpływu diety alkalicznej na zdrowie.

.

Źródła:

[1] https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/what-alkaline-diet

[2] https://www.healthline.com/nutrition/the-alkaline-diet-myth

[3] https://www.webmd.com/diet/a-z/alkaline-diets

 (391)    (0)    0

Your comment has been sent successfully. Thanks for comment!
Zostaw komentarz
Captcha
Facebook comments